Panduan memulakan hidup ringkas di rumah untuk ubah diri jadi orang yang lebih berjaya


Dalam artikel yang lalu, saya ada kongsikan cara untuk pastikan hidup anda sentiasa bergerak supaya tidak timbul masalah bosan. Anda perlu sentiasa sibukkan diri, ambil tanggung jawab meringkaskan kehidupan supaya lebih cekap dan bermakna.

Boleh pergi baca di pautan sini jika masih belum baca.

Dalam artikel itu ada saya senaraikan contoh bagaimana aktiviti ringkas diguna pakai dalam banyak urusan kehidupan. Jika diikutkan masih banyak lagi konsep ‘ringkas’ yang terlalu berguna untuk anda amalkan.

Perkara paling penting sekarang adalah, dekat mana nak mulakan gaya hidup ringkas tu?

Walaupun namanya ‘ringkas’, namun bukan mudah untuk menjadikan sesuatu itu ringkas. Jalan untuk merealisasikannya mengambil masa dan menguji kesabaran. Kalau tak ada kesungguhan serta disiplin yang tinggi tidak ada apa-apapun yang boleh diringkaskan.

Sebagai permulaan, anda boleh mulakan perjalanan menuju gaya hidup ringkas di mana-mana sahaja yang dirasakan mudah dan menarik minat anda.

Kemudian, jika ia berjaya di situ, boleh fikirkan pada lapangan yang lain pula.

Tak perlu terburu-buru, itu penting untuk hidup ringkas. Anda perlu bersabar dan mula amalkan satu persatu dengan perkara yang paling kecil dan mudah terlebih dahulu.

Untuk lebih mudah, saya cadangkan anda mulakannya di rumah.

Hidup ringkas di rumah

Di sini saya kongsikan sedikit panduan bagaimana boleh dihayati dan diamalkan gaya hidup ringkas di rumah yang anda tinggal sekarang.

Mulakan dengan melihat semua barangan yang telah anda beli dan simpan selama ini. Yang mana kesemuanya telah dilonggokkan di segenap sudut di rumah anda tak kira samada di bilik, ruang tamu, stor, di bawah tangga, di depan laman rumah atau di mana-mana sahaja yang ada ruang.

Supaya lebih mudah dan untuk pastikan tak buat kerja sekerat jalan, anda boleh mulakan dahulu di salah satu bilik yang ada dalam rumah tu.

Cuba mulakan dengan melihat bilik utama di mana tersimpannya segala barangan peribadi yang biasa digunakan selama ini. Lihat semua permukaan mendatar yang ada di dalam bilik tersebut.

Penting untuk melihat permukaan mendatar terlebih dahulu kerana ia mampu memberi ruang untuk dihumbankan barang di atasnya. Permukaan mendatar dapat tarik barang duduk di atasnya, sama macam magnet yang menarik segala unsur besi.

Contoh permukaan mendatar yang ada di dalam bilik adalah seperti:

  1. Meja
  2. Katil
  3. Rak
  4. Almari
  5. Lantai.

Ada perlu fikirkan jalan bagaimana mahu minimumkan permukaan mendatar yang ada dlaam bilik tersebut.

Jumlah meja dalam bilik

Jika anda ada meletakkan beberapa buah meja, sedangkan ada meja yang tidak digunakan, bermakna anda telah mengadakan sesuatu yang tidak berguna duduk dalam bilik tersebut.

Yang pastinya, meja itu hanya menggalakkan anda untuk melonggokkan apa saja yang ada sehingga ianya penuh dan sakitkan mata melihatnya.

Ada situasi di mana meja penuh dengan barang, sedangkan masih banyak lagi ruang di dalam almari atau rak yang tidak digunakan. Itu menunjukkan meja tersebut bermasalah. Ia jadi penyebab untuk tidak menggunakan perabut lain secara optimum.

Tindakan bijak untuk dilakukan adalah, keluarkan saja meja itu daripada bilik dengan kadar segera. Tak perlu fikir panjang lagi.

Selain dari meja, lantai adalah permukaan mendatar paling luas yang ada pada setiap rumah. Anda tak boleh buang lantai atau mengecilkannya.

Lantai juga pencetus masalah apabila permukaan lain seperti meja, rak, almari dan sebagainya sudah dipenuhi dengan longgokan barang. Anda akan beralih longgok barang di atas lantai pula.

Apa ada bawah katil

Satu lagi ruang yang tempat longgok barang adalah di bawah katil.

Jika anda punya katil berkaki, pasti ada ruang di bawahnya. Ruang itu jadi tempat rahsia untuk menutup semua semak samun barang yang anda simpan.

Selalunya anda akan biarkan semua barang di bawah katil berada di situ selama bertahun-tahun tanpa diusik. Itu pengalaman saya sendiri dan hampir semua orang alami masalah ini.

Sila jenguk bawah katil sekarang dan keluarkan semua barang yang ada.

Apa ada dalam almari

Buka dan lihat semua almari baju. Keluarkan semua pakaian yang ada untuk diasingkan dalam 3 kategori seperti berikut.

  1. Pakaian yang sering dipakai - Jenis pakaian yang sekurang-kurangnya dalam tempoh sebulan atau dua bulan kebelakangan ini anda sering ulang pakai.
  2. Pakaian yang jarang dipakai - Mungkin beberapa kali saja dalam tempoh setahun kebelakangan ini di pakai.
  3. Pakaian yang lansung tak pakai - Tidak disentuh sekurang-kurangnya dalam tempoh setahun sebelum ini.

Masukkan semula pakaian kategori pertama di atas ke dalam ruang yang mudah untuk anda capai.

Masukkan juga pakaian bagi kategori kedua dalam ruang yang lain dan akhirnya jangan masukkan pakaian dalam kategori yang ketiga tadi.

Keluarkan dia daripada almari dan juga bilik anda kerana sebenarnya ia tidak ada gunanya dan hanya menyemak dan memenuhi ruangan terhad yang ada sahaja.

3 kategori barang

Secara asasnya di mana saja ruang yang ada tersimpan barang, anda menyimpan barang samada yang sering dipakai, jarang-jarang dipakai dan lansung tidak dipakai.

Tanya soalan ini ..

Kenapa masih simpan barang yang lansung tak dipakai?

Lihat di semua tempat. Dalam rak, bawah katil, bawah kabinet, dalam laci atau mana-mana ruang dalam perabut lain yang terdapat dibilik anda.

Dalam meja bersolek umpamanya keluarkan segala barangan yang ada dan asingkan dalam 3 kategori yang saya sebutkan di atas dan buang sahaja kategori yang ketiga yang ternyata sudah terlalu lama tidak digunakan tapi masih disimpan.

Kenapa simpan barang

Kebiasannya anda masih tetap menyimpan barang yang ada kerana dua perkara berikut.

  1. Anda rasa akan menggunakannya pada satu ketika nanti - Tak kira samada pada masa yang sesuai atau sebagainya. Sebenarnya itu hanyalah andaian sahaja dan secara tidak disedari tahun demi tahun berlalu dan masa nak pakai itu tidak pernah kunjung tiba.
  2. Ada nilai nostalgia - Ia melekat bersama barangan tersebut yang membuatkan anda rasa sayang untuk membuangnya.

Semua itu hanyalah igauan sahaja dan membuatkan minda tidak bergerak.

Hakikatnya, dengan menyimpan semua itu, secara tidak disedari ada perasaan bersalah terselit di minda anda kerana membeli atau menyimpan sesuatu yang tak dipakai.

Setiap kali melihatnya, anda memujuk diri, ‘satu hari nanti aku akan pakai!’.

Nostalgia, sebenarnya membebankan diri anda secara tidak sedar. Ia mengikat perasaan dan pemikiran pada masa yang lalu.

Mungkin anda tidak sedar selama ini semua itu membelenggu diri untuk maju ke hadapan. Jika anda tercari-cari kenapa tiada perubahan yang baik berlaku dalam kehidupan selama ini, itu salah satu dari puncanya.

Buang barang, buang beban jiwa

Alasan yang saya berikan di atas rasanya sudah cukup untuk meyakin bahawa anda perlu membuang semua benda yang di senaraikan sebagai tak berguna.

Berikut apa yang boleh dilakukan untuk menghapuskan semua barang itu daripada bilik. Seterusnya melapangkan ruang di dalamnya.

Paling penting, secara tidak lansung melepaskan diri anda daripada belenggu tidak maju kehadapan. Otak mendapat isyarat bahawa anda sudah mahu melupakan perkara lama dan membuka satu perenggan baru dalam hidup.

  1. Hadiahkan - Jika ada barangan yang masih elok dan berharga atau bernilai tinggi, saya syorkan agar ianya diberikan atau dihadiahkan sahaja pada orang yang rapat atau sesiapa saja. Ini akan merapatkan lagi silaturahim anda dengan mereka dan ia akan banyak membantu usaha anda untuk membaiki kehidupan.
  2. Jual - Jika ia berharga dan ada pembeli, jual sahaja barang tersebut. Ini akan membantu untuk menambahkan tabungan anda.
  3. Buang - Kalau kedua-dua di atas tidak sesuai, masukkan sahaja kesemuanya dalam tong sampah.

Setelah anda berjaya melakukan kesemua yang saya sebutkan di atas, saya yakin anda tentu akan merasa amat lapang dan sentiasa akan tersenyum besar setiap kali masuk ke dalam bilik.

Mulai dari saat itu setiap kali anda mahu membeli barangan seperti pakaian, perabut, aksesori solekan dan lain-lainnya, ingatkan berapa bakul telah disedekahkan atau dijualkan atau dibuang dalam tong sampah sebelum itu. Tentu anda tidak akan jadi untuk membelinya melainkan ianya benar-benar perlu dan penting.

Selamat menjalani gaya hidup ringkas di rumah.

Post a Comment

Previous Post Next Post