6 langkah yang anda perlu buat untuk strategi penjenamaan dalam bisnes kecil anda

Macam mana strategi penjenamaan anda?

“Buat apa yang perlu sahaja dan tinggalkan yang selain dari itu”

hidupringkas.com

Itu moto yang cuba saya ketengahkan dalam konsep hidup ringkas di blog ini.

Adakah usaha itu termasuk dalam aktiviti penjenamaan?

Kita baca artikel sumbangan Tuan Azad Jasmi kat bawah ni. Pemasaran dan penjenamaan merupakan antara kepakaran Tuan Azad .. jom baca:

————————–

Saya ingin kongsikan sedikit pandangan mengenai pembentukan strategi ‘Jenama’ atau yang kita lebih selesa dan biasa menggunakan perkataan “Branding”.

Pembangunan strategi jenama ialah satu langkah dalam proses pelan pemasaran dan ia merupakan langkah penting dalam mewujudkan identiti syarikat.

Strategi jenama perlu mengenal pasti teras utama perniagaan anda, yang kemudiannya boleh digunakan sebagai pelan tindakan untuk membangunkan strategi dan taktik pemasaran anda.

Antaranya ialah:

Tujuan: Perniagaan anda mesti mempunyai tujuan menjual atau menyediakan perkhidmatan. Cuba fokus kepada apakah “masalah” yang produk anda boleh selesaikan.

Konsistensi: Tanpa konsistensi, syarikat akan menghadapi masalah untuk terus kekal.

Impak Emosi: Impak emosi atau “Emotional Attachment” dapat membantu pelanggan berhubung dengan anda. Strategi jenama membantu anda melebar luaskan emosi tersebut.

Jadi, untuk memulakan pembangunan strategi jenama anda, anda harus memahami tentang empat komponen pemasaran dibawah ini.

Bagi yang pelajari perihal pemasaran anda mungkin kenali komponen ini sebagai 4Ps atau Marketing Mixed. Iaitu;

  • Product
  • Price
  • Place
  • Promotions

Ramai tahu konsep ini namun apa yang penting di dalam pembentukan strategi jenama ialah bagaimana anda perlu gunakannya dengan cara yang betul.

Dengan mengenal pasti komponen-komponen pelan pemasaran, anda mempunyai asas untuk mencipta strategi jenama.

Proses penjenamaan yang berkesan mewujudkan identiti unik yang membezakan anda dengan pesaing. Itulah sebabnya ia sering dianggap sebagai strategi yang penting dan dinamik.

6 langkah perlu ada dalam strategi jenama

Berikut adalah langkah untuk mencipta strategi jenama.

#1. Mengapa Penjenamaan Penting

Penjenamaan yang kukuh penting untuk bagi meneliti, menentukan, dan membina jenama anda. Lagipun, jenama anda adalah “Brand Promise” kepada pelanggan atau prospek anda.

#2. Cara Menentukan Jenama Anda

Dengan mendefinisikan siapa jenama anda, anda mencipta asas di mana semua komponen lain dibina. Takrifan jenama anda berfungsi sebagai penanda aras anda dalam menilai apa-apa dan semua bahan pemasaran dan strategi-dari apa pejabat anda kelihatan seperti apa kata iklan anda .

#3. Menentukan Objektif Jenama Anda

Amat penting dan kritikal kepada pengurusan jenama yang berkesan adalah definisi jelas penonton jenama dan objektif yang perlu dicapai oleh jenama.

Tanya sendiri dua soalan penting untuk membantu menentukan tujuan jenama anda.

  1. Apa yang anda mahu jenama anda lakukan untuk syarikat? dan ..
  2. Apa yang anda mahu orang lain tahu dan berkata mengenai produk atau perkhidmatan anda?

#4. Memfokuskan pada Sasaran Anda

Kuasa jenama anda bergantung kepada keupayaan untuk memberi tumpuan. Itulah sebabnya menentukan sasaran pasaran anda akan membantu mengukuhkan keberkesanan jenama anda.

Kuncinya adalah mengetahui siapa sasaran pasaran anda. Cuba dapatkan info:

Berapakah umur mereka?
Berapakah pendapatan mereka?
Apakah pekerjaan mereka?
Apa kepentingan lain yang mereka ada?
Apakah cara hidup mereka?
Apakah masalah yang produk anda boleh selesaikan?

#5. Cari Jalan Atasi Halangan Jenama Anda

Apabila mencipta strategi jenama anda untuk sesuatu produk atau perkhidmatan, penting untuk melakukan analisis yang teliti untuk melihat halangan yang mungkin anda hadapi.

Halangan-halangan ini juga dikenali sebagai keadaan pasaran, dan mereka dapat memastikan produk atau perkhidmatan anda berjaya.

#6. “Packaging” dan Identiti Jenama

Penjenamaan adalah seperti yang dapat dikenalpasti kepada para pelanggan sebagai wajah anda kepada rakan dan keluarga. Itulah cara orang melihat anda di pasaran.

Adakah anda mengatakan apa yang sepatutnya?

Imej syarikat anda adalah mengenai penampilan pembungkusan anda

Apakah imej syarikat anda ?

Jika pembungkusan anda tidak “mewakili” atau menterjemahkan konsep dan budaya perniagaan anda secara unik, tukar pembungkusan tersebut.

Saya ingin tekankan bahawa proses pembentukan jenama bukan sesuatu yang mudah. Namun ia boleh dibentuk dengan susur galur dan tata cara yang sesuai dengan pembentukan “Brand Architecture” yang jelas.

Ketua organisasi harus dan perlu tahu hala tuju syarikat kerana strategi penjenamaan ini bukan sekadar logowarnapakej“font” dan juga “tagline.”

Penjenamaan merupakan satu budaya yang implimentasi budaya dan minda di dalam organisasi kerana ia melibatkan satu parameter yang berterusan.

Untuk anda tahu dan yakin dengan jenama seperti Apple, Ferrari, BMW, Richard Mille, Manchester United, Liverpool, Rambo, Mission Impossible dan James Bond umpamanya; mereka telah melalui dan terus mendokong aktiviti Strategi Penjenamaan.

Menurut Stephen A. Greyser dan Mats Urde di dalam artikel mereka “What Dies Your Corporate Brand Stand For?” di dalam Harvard Business Review menyatakan bahawa:-

“Tugas untuk menilai dan mengemaskinikan penjenamaan sesebuah organisasi merupakan salah satu teras utama pemimpin atau pemilik syarikat yang memerlukan kesinambungan tugas dan tanggungjawab bukan hanya jabatan pemasaran tetapi dari semua jabatan dan kerana itulah pemimpin atau ketua syarikat perlu “memandu” strategi penjenamaan ini.”

Stephen A. Greyser / Mats Urde: Harvard Business Review

Yang baik dari Allah dan buruk dari saya pastinya. Semoga ada manfaat buat semua insyAllah.

Langkah Membentuk Strategi Penjenamaan.
Azad Jasmi l
azadjasmi@yahoo.com

————————————— 

Post a Comment

Previous Post Next Post