5 perkara yang anda mungkin menyesal bila dah tua dan makin dekat nak masuk kubur


Ada satu ucapan popular dipetik dari kata-kata Steve Job yang menarik. Bunyinya seperti berikut di bawah.

Perkara paling disesali dalam hidup ini adalah yang anda tidak lakukan - Steve Jobs

Dalam hidup sudah tentu banyak perkara yang menimbulkan sesalan setelah dilakukan. Sekalipun menyesal, banyak perkara yang anda dapat saksikan, kesan dari apa yang anda lakukan itu pada diri sendiri juga pada orang lain.

Ia dapat memberi pengajaran yang besar sepanjang hidup. Boleh dijadikan pedoman agar ia tidak berulang. Malah boleh memberi manfaat pada orang lain juga agar tidak mengulangi kesilapan yang sama.

Tapi, bagi perkara yang anda tidak lakukan, sesalan adalah lebih besar.

Peluang terlepas begitu saja kekal disia-siakan. Anda tak tahu apa hasilnya. Tak dapat tahu juga tahap keupayaan yang ada pada diri sendiri. Tak mampu menerokai bakat yang ada dalam diri. Semua itu tak akan diperolehi selagi anda tidak nekad untuk melakukannya.

Lihat ke belakang

Sampai setakat ini, dengan jumlah umur yang telah anda gunakan selama menjalani kehidupan, adakah anda pernah pandang ke belakang. Merenung dan menilai setiap pengalaman samada yang betul mahupun yang silap. 

Saranan untuk berbuat demikian seingat saya, sudah sering dipesan oleh guru dan ustaz sejak di bangku sekolah lagi. Ia di beri nama 'muhasabah. Perlu dilakukan setiap hari jika ada niat mahu jadi manusia yang berguna dan berjaya.

Saya yakin anda juga dah lama tahu keperluan untuk bermuhasabah. Tapi malangnya, kebanyakan orang akan terus leka melangkah terus hari berganti minggu berganti bulan berganti tahun sehinggalah musibah besar melanda diri.

Di kala itu baru nak pandang ke belakang. Baru nak rasa sesal dengan berbagai perkara samada yang dibuat atau tidak dibuat. Terasa ingin berpatah balik ke sana. Atau berdoa agar diberikan peluang untuk hidup satu tempoh hayat lagi agar dapat berbuat sesuatu.

Begitulah berlaku kepada ramai manusia. Leka dengan nikmat yang ada sehingga maut menghampiri. Ketika hidup kamu tidur, sudah mati baru terjaga.

5 perkara paling disesali

Saya ada baca lama dulu tentang seorang jururawat yang kerjanya menjaga pesakit yang sudah tiada harapan hidup lama. 

Dia ditugaskan untuk melayan pesakit, tunaikan semua keperluan mereka sehinggalah ke hari akhir hidup mereka. Sepanjang melaksanakan kerja itu dia sering berbual dengan mereka dan kumpulkan banyak maklumat terhadap apa yang orang nak mati sesalkan dalam hidup mereka sebelum itu.

Berikut adalah 5 perkara yang paling disesali di kala maut menghampiri. Mereka ingin berpatah balik dan betulkan semula jika berpeluang untuk terus hidup lagi.

1. Ikut kehendak orang

Ramai yang menyesal sebab selama ini dia hidup dengan mengikut apa yang orang lain harapkan untuk dia jadi. Dia tak hidup berdasarkan apa yang dia sendiri nak jadi. Hasilnya anda tidak pernah menjalani kehidupan sebagaimana yang anda kehendaki.

Banyak perkara berlaku dalam hidup, jika dipandang dari sudut ilmu dan logik adalah perkara yang tak betul yang perlu diubah. Tapi disebabkan ia jadi amalan dan kepercayaan masyarakat, lalu anda membiarkan saja dan menurutinya.

Contohnya seperti persepsi orang berjaya perlu ada kereta mewah, rumah besar dan isteri jelita. Itu sudah jadi jangkaan masyarakat terhadap orang yang mahu diangkat sebagai berjaya. Untuk mendapat pengiktirafan masyarakat  maka anda turuti kesemuanya walaupun ia banyak membebankan diri sendiri.

2. Kerja kuat sangat

Manusia moden terbelenggu dengan tekanan hidup untuk berjaya sebagaimana jangkaan orang seperti sesalan yang saya sebut di atas tadi. Untuk itu anda akan berusaha mengejarnya bersungguh-sungguh.

Demi memenuhi segala jangkaan, hidup jadi tidak seimbang, kawan-kawan dilupakan, ibubapa tidak dijenguk, kesihatan tidak di jaga, tidur kurang, anak-anak terpinggir, tiada masa beramal ibadah, tidak sempat berjemaah di masjid dan surau, tak kenal masyarakat, tak sempat menikmati kehidupan, tak pernah melihat kehebatan ciptaan Tuhan yang berbagai .. panjang lagi jika nak disenaraikan.

Dalam usaha yang tak pernah tamat itu, apa saja yang anda dapat sentiasa tidak mencukupi. Kerja kuat lagi, masih tak cukup, tambah dan tambah sampai nak mati baru tersedar.

3. Memendam rasa

Sebab nak jaga hati orang, anda pendamkan saja perasaan tidak diluahkan. Nak cakap tak tergamak. Berbagai andaian negatif dibayangkan dan semua itu membuatkan anda tak pernah luahkan apa yang dirasakan betul.

Contoh mudah masa muda dulu, ramai orang yang anda suka. Tapi orang itu tidak tahu yang anda menyukainya sebab anda simpan tanpa diluahkan.

Saya sendiri baru tersedar ada banyak perkara tak betul dan saya tak suka tapi diteruskan buat juga semata-mata ingin menjaga hati orang, hati keluarga atau hati pasangan. Kenapa saya tidak berterus terang saja. Sampai bila?

Sikap memendam rasa banyak merobek kebahagian dan kepuasan hidup anda. Ia juga menghalang anda dari melakukan perubahan yang lebih baik dalam kehidupan untuk diri sendiri dan semua orang sekeliling anda.

4. Putus berhubungan kawan

Menyesal kerana tidak menyambung silaturahim sesama kawan secara istiqamah juga antara perkara paling kerap diluahkan oleh mereka yang nak mati.

Mustahil sepanjang menjalani kehidupan dari kanak-kanak sehingga tua, anda tidak pernah menjalinkan persahabatan. Punca putusnya perhubungan kawan hanyalah disebabkan anda tidak pandang tinggi dan tidak merasakan betapa pentingnya nilai persahabatan itu. Lalu perhubungan itu dibiarkan berlalu begitu saja.

Cuba ingat semula kawan-kawan awal anda ketika di kampung dulu. Selepas itu kawan sekolah rendah, sekolah menengah, universiti dan seterusnya kawan-kawan kerja. Adakah anda berusaha untuk luangkan masa berhubung semula dan jadikannya amalan yang konsisten sampai mati.

Jangan sampai teman kampung jadi kekok bila terserempak kerana anda tak pernah ambil peduli untuk mengekalkan persahabatan dengan mereka. Jangan sampai anda kehilangan teman berkongsi nostalgia membesar di kampung dulu. Apatah lagi kawan-kawan yang ada hubungan saudara, lebih utama lagi untuk dijalinkan berkekalan sampai ke tua.

Tanpa kawan-kawan hidup jadi amat membosankan. Kawan-kawan lah tempat berkongsi masalah, kebahagiaan, kebanggaan. Kawan-kawan juga merupakan tempat perkongsian minat yang mampu menjadikan hidup anda tidak membosankan.

5. Tak buat keputusan untuk bahagia.

Antara perkara mudah tapi ramai yang terlupa adalah, anda mampu buat keputusan sendiri samada mahu bahagia atau mahu berduka. Jangan berikan keputusan untuk bahagia atau berduka itu kepada orang selain dari diri anda sendiri.

Yang sering berlaku dalam kehidupan sementara ini adalah, anda berikan berbagai syarat untuk bahagia. Contohnya, kalau ada RM1 juta baru nak bahagia. Atau jika ada isteri cantik jelita baru nak gembira. 

Ada yang letakkan syarat bahagia jika punya rumah banglo, ada kereta BMW 5 series, dapat jalan makan angin keluar negara, dapat punya pembantu rumah, ada kelengkapan serba lengkap dalam rumah, pakaian dan aksesori mewah dan sebagainya.

Ditempat kerja pula, di mana 1/3 dari hidup anda di habiskan di sana, anda berikan syarat juga untuk bahagia. Tunggu dapat kerja yang anda suka, tunggu dapat boss yang baik, tunggu kenaikan pangkat, naik gaji dan sebagainya. 

Sedangkan bahagia itu adalah keputusan diri anda sendiri. Bahagia atau tidak adalah satu pilihan. Buat keputusan untuk bahagia sekarang juga dan carilah jalan bagai mana untuk rasakannya. Perlu ubah cara berfikir yang tidak membahagiakan, tentu ada.

Tak perlu ada syarat. Lihat apa yang anda ada, sedar di mana kedudukan anda sekarang dan ucapkan rasa syukur kepada Tuhan. Bisikkan pada diri anda sendiri bahawa semua yang anda ada itu cukup untuk membahagiakan anda. Kalau orang lain tak rasa begitu, abaikan saja. Bukan kerja anda ubah apa yang orang lain nak fikir.

Jangan tunggu nazak

Mungkin banyak lagi yang akan anda sesalkan dikala sakaratul maut. Tapi tak perlulah tunggu nazak baru nak menyesal. Anda boleh mula bayangkan sekarang dan buat perubahan segera. Buat pelan pelan, insyaallah akan ada perubahan.

Tahap penyesalan anda sebenarnya bergantung kepada tahap ilmu yang ada. Dengan ilmu, mana penting dan mana tidak penting dapat dibezakan.

Namun begitu, bukan mudah untuk melaksanakan yang penting seandainya anda asyik terikut dengan definisi orang lain. Tak mudah juga tanpa sokongan kawan yang dapat anda luahkan pendapat dan berterus terang. Lihat semula 5 perkara di atas dan mula buat perubahan sekarang sementara anda masih ada masa.

2 Comments

  1. saya nak dekatkan diri dengan Allah SWT sahaja sekarang tanpa melupakan tanggung jawab kepada keluarga dan masyarakat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik! .. perlu bermula dengan buat kajian yang mendalam tentang apa yang dimaksudkan mendekatkan diri kepada Allah ..

      Delete
Previous Post Next Post