Panduan amalkan gaya hidup ringkas di pejabat tempat kerja anda


Jika anda perhatikan dalam pejabat di mana anda bekerja, samada syarikat besar atau syarikat kecil, anda dapat lihat ada 2 jenis sikap pekerja yang tergambar dari cara mereka menguruskan tempat mereka bekerja.

  1. Meja tersusun kemas rapi - Ini jenis pekerja yang sentiasa ambil masa untuk kemaskan tempat kerjanya setiap kali sebelum balik.
  2. Meja berselerak - Ini jenis pekerja yang sentiasa biarkan tempat kerjanya berda dalam keadaan serabai masam berterabur.

Bagi jenis yang pertama ada yang berpendapat orang seperti itu tak ada kerja atau jarang buat kerja. Sebab itu mejanya sentiasa tersusun rapi. Saya yakin itu tuduhan sekadar untuk bergurau saja. Kalau kekal tak ada kerja nak buat, lambat laun tuan punya yang duduk di situ akan angkat kaki.

Bagi jenis yang kedua pula dikatakan seorang yang teramat sibuk bekerja sehinggakan tidak ada masa untuk mengemas meja. 

Ada juga yang sengaja menjadikan keadaan mejanya berterabur dipenuhi dengan bermacam dokumen bagi menunjukkan kononnya dia seorang yang amat sibuk dan banyak kerja.

Walau apapun budaya dalam pejabat tempat anda bekerja, bagi anda yang mahu amalkan gaya hidup ringkas, antara meja berselerak dengan meja tersusun rapi, mana satukah budaya yang melambangkan seseorang itu hidup ringkas?.

Hidup ringkas di pejabat

Jika kita mencari satu dokumen yang penting, meja manakah yang mudah buat carian, meja berselerak yang dokumennya bertaburan tak tentu hujung pangkal atau meja tersusun kemas rapi dengan setiap dokumen yang sama jenis diletak pada bahagiannya masing-masing?.

Sudah tentu di meja yang kemas kita akan temui dokumen yang kita mahu lebih pantas dan mudah berbanding meja bertaburan tadi. Kalau benar-benar berselerak, ada kemungkinan anda tak akan menemuinya lansung.

Anda tak boleh mengaku kononnya hidup ringkas jika nak mencari sesuatu yang penting ambil masa yang sangat lama.

Jadi jika mahu hidup ringkas pastikan anda mula susun pejabat dengan meletakkan semua benda pada tempatnya dan buang segala yang tidak digunakan.

Langkah mula hidupringkas di pejabat 

Saya berikan konsep penting hidup ringkas secara umum terlebih dahulu.

Ingat hidup ringkas bermakna,

Membuat atau menyimpan sesuatu yang mendatangkan faedah dan berguna dan meninggalkan segala yang tidak mendatangkan faedah dan tidak berguna.

Berikut beberapa tips ringkas untuk melakukannya dengan menggunakan konsep ‘Eisenhower Rule’

Saya dapat tahu ini merupakan teknik cara bekerja Presiden Amerika. Presiden mana satu saya tak pasti. Mungkin kesemuanya amalkan cara yang sama sebab yang menguruskan adalah kumpulan pekerjanya.

Langkah pertama

Mula sekali anda perlu sediakan 4 ruang. Saya terangkan 4 ruang tersebut pada langkah kedua di bawah.

Langkah kedua

Kosongkan meja dan keseluruhan tempat duduk dalam pejabat anda dengan memasukkan kesemuanya ke dalam salah satu dari 4 ruang berikut.

1. Untuk dibuang

Ini adalah dokumen atau barang yang paling banyak sekali terkumpul. Jadi pastikan kawasannya lebih besar.

Ia termasuklah bahan seperti akhbar lama, broshure iklan lama, majalah yang anda beli tapi tak pernah baca, kad raya 4 tahun lepas, kad warranty yang dan lupus, manual telefon bimbit 10 tahun lepas dan lain-lain lagi seumpamnya.

2. Untuk di Tai Chi

Mungkin selama ini anda berjiwa halus dan tak suka ganggu orang. Jadi semua perkara kecil anda mahu lakukannya sendiri. 

Hentikan bersikap begitu kalau anda mahu jadi boss. Berikan kesemua bahan atau dokumen ini pada orang lain untuk diselesaikan atau untuk dia jaga.

3. Penting

Bukan semua perkara boleh diberikan pada orang lain, anda perlu lakukannya sendiri. Simpan kesemua bahan ini untuk anda lihat semula bila tiba masanya.

4. Segera

Ini pula segala bahan atau dokumen yang anda perlukan bertindak sekarang dengan segera.

Samada membuat panggilan telefon, fax, email dll. Selesai saja kerja itu terus masukkan kesemuanya dalam fail dan simpan.

Dah siap ..

Buang kesemua bahan dalam kategori ‘untuk dibuang’ dan masukkan dalam fail bahan penting berdasarkan tugasan.

Sekarang meja dan sebahagian dari pejabat anda kelihatan kemas tersusun rapi dan anda boleh mengambil apa saja bahan yang diperlukan dengan mudah sebab anda tahu di mana ia berada. 

Anda sudah mula hidup ringkas di pejabat.

Pastikan anda masukkan bahan pertama untuk dibuang tadi ke dalam kereta untuk dijual. Ambil duit tersebut dan belanja anak-anak anda makan di kedai.

Pastikan juga anda sediakan kotak di satu sudut pejabat bagi meletakkan segala benda yang mahu dibuang pada masa akan datang.

Pejabat yang kemas rapi dan tak ada banyak barang adalah lambang kehidupan yang ringkas di pejabat dan ia melambangkan kecekapan. 

Selamat mencuba.

Post a Comment

Previous Post Next Post