Apa sebenarnya makna hidup sederhana buat diri anda?


Dalam sejarah hidup saya berjumpa dan berkawan dengan orang, paling ramai yang saya jumpa adalah mereka yang isytiharkan dirinya amalkan gaya hidup sederhana.

Apa yang mereka maksudkan dengan hidup sederhana, adalah satu tanda tanya. Tapi yang pastinya ada satu tarikan yang cenderung ke arah gaya hidup sederhana.

Saya yakin anda yang sedang baca artikel ini turut sama percaya bahawa bersederhana dalam kehidupan adalah gaya hidup terbaik dan anda sendiri berusaha mengamalkannya.

Tapi pernahkah anda terfikir …

Apa ertinya hidup sederhana?

Bagaimana nak pastikan bahawa hidup yang anda jalani sekarang adalah satu kehidupan yang sederhana?

Rasa macam dah sederhana ..

Tak apa kalau tak boleh jawab soalan di atas tu. Sebab saya juga sedang cuba memahami apa yang dikatakan hidup sederhana.

Memang selama ini saya juga rasa macam seorang pengamal hidup sederhana. Tapi bila taya diri balik, 'kenapa saya kata macam itu?, rasa susah nak jawab la pulak!

Selama ini saya faham yang hidup sederhana itu berbeza ertinya bergantung pada setiap individu. Hidup sederhana untuk saya, tak akan sama dengan hidup sederhana buat orang lain. Bergantung pada keadaan, masa, tempat, siapa dan berbagai pemboleh ubah lagi.

Dari pemahaman di atas, secara mudahnya, anda lah yang tentukan sendiri macam mana tahap sederhana buat diri anda sendiri.

Tak perlu nak ikut apa kata orang lain.

Namun begitu, masih juga timbul persoalan, macam mana saya boleh pastikan yang saya memang hidup sederhana berdasarkan keadaan diri saya sendiri?

Sederhana kat mana sebenarnya?.

Adakah sederhana sebab saya hanya pakai kenderaan biasa-biasa, pakaian tak berjenama. 

Apakah sederhana sebab saya tinggal kat rumah teres pertengahan, makan kat kedai mamak dan gerai tepi jalan.

Apakah itu semua bermakna hidup sederhana?

Hidup sederhana ‘vs’ hidup biasa

Pernah juga saya andaikan bahawa hidup sederhana itu ertinya duduk tengah-tengah antara semua cara hidup yang dijalani oleh semua orang disekeliling.

Ambil yang paling ekstrim di atas, kemudian tengok pula ektrem di bawah, pilih yang duduk tengah-tengah itu. Yang kat tengah itulah hidup sederhana.

Timbul pula soalan, apa kehidupan yang ekstrim di atas dan apa pula ekstrim di bawah?

Susah nak jawab juga.

Perlu dilihat pada semua skop kehidupan pulak. Perlu juruskan pada beberapa aspek seperti harta benda, pergaulan, kepercayaan, pendidikan, pekerjaan, dan lain-lain lagi seumpamanya.

Kalau bab kekayaan mungkin lebih mudah nak bandingkan. Ekstrim atas adalah teramat kaya. Kena lihat orang paling kaya dalam kampung di mana saya tinggal, lihat pulak orang paling miskin dan ambil ukuran purata antara keduanya.

Katakan orang paling kaya bernilai RM10 juta, aset bersihnya yang dia ada. Orang miskin pulak ada RM1000 aset bersihnya. Maka hidup sederhana dari segi kekayaan adalah purata antara kedua itu.

RM1 juta + RM1000 di bahagi dengan 2

Jawapannya adalah RM500,500

Jadi saya perlu ada aset bersih RM500,500 untuk jadi seorang yang kekayaannya adalah sederhana.

Macam itu kah?

Bolehkah kita ambil purata semua pemboleh ubah dan buat keputusan bahawa itulah kesederhanaan yang yang kita cari dalam kehidupan?

Nampak tak?

Betapa peningnya bila kita mula tanya semula apa makna hidup sederhana. Susahnya nak buat rumusan bagaimana nak pastikan yang hidup sederhana menjadi amalan hidup kita.

Tapi hampir kebanyakan orang akan tetap kata yang dia hidup sederhana. Bukan setakat luahkan sahaja, malah amat yakin yang hidupnya adalah sederhana.

Datang dari mana semua keyakinan itu. Macam mana nak buktikannya?.

Gaya hidup sederhana dan ‘Ikigai’

Saya mula fikirkan semula makna hidup sederhana ini bila baca buku yang menghuraikan budaya orang Jepun yang disebut, ‘Ikigai’.

Ikigai merupakan satu rahsia amalan orang Jepun untuk hidup penuh bermakna dan bahagia. Bukan semua orang Jepun, tapi budaya masyarakat Jepun yang tinggal di Pulau Okinawa.

Pulau tersebut terkenal didiami oleh penduduk yang jangka hayat hidup mereka antara paling panjang umur di dunia.

Mereka percaya semua orang perlu ada Ikigai, iaitu, sebab yang membuatkan anda bangun tidur dan terjun dari katil setiap pagi, untuk meneruskan aktiviti yang anda cintai.

Mungkin kita boleh faham bahawa Ikigai itu merupakan sebab untuk hidup dengan penuh bermakna. Saya rasa itu merupakan salah satu tanda yang perlu ada untuk memasukkan diri anda ke dalam zon hidup sederhana.

Dalam erti kata lain tidak malas. Malas sampai tak kisah nak bangun atau tidak, nak pergi buat kerja atau tidak dan biarkan begitu, apa saja nak jadi.

Dan anda juga tidak terlalu gila sampai tak rehat. Tak tidur, berjaga siang dan malam buat kerja yang anda suka sampai membinasakan diri.

Mesti duduk di tengah-tengah. Ertinya mesti cari satu ‘titik keseimbangan’.

Itulah hidup sederhana yang perlu kita perhatikan secara umumnya.

Hidup sederhana dan Khusyuk

Saya yakin anda tentu pernah dengar perkataan “Flow”.

Ertinya satu keadaan mental yang meletakkan anda dalam “The Zone”. Jiwa dan perasaan tenggelam dalam keasyikkan terhadap apa yang sedang anda lakukan.

Bagi orang yang tumpukan pada dunia kerohanian mereka sebut ‘khusyuk’.

Itu satu lagi perkataan yang saya pasti masih ramai yang blur dengannya. Perkataan yang selalu diulang sebut oleh tok guru agama kita sejak dari kecil dahulu. Khusyuk dalam solat, khusyuk dalam beribadat dan sebagainya.

Masuk dalam The Zone

Apa saja yang anda lakukan, seandainya anda berjaya masuk dalam The Zone, atau Flow atau Khusyuk, maka satu kelazatan akan dapat dirasakan.

Hasil kerja yang dilakukan oleh orang yang berada dalam flow biasanya adalah hebat dan luar biasa. Kalau dia ahli sukan, biasanya akan jadi juara.

Kalau dia ahli ibadat, dia akan jadi wali

Kalau dia ahli seni, hasil seninya mendapat permintaan yang tinggi.

Semua hasil kerja orang yang khusyuk biasanya ada roh. Hasil kerja yang kelihatan hidup dan mampu menyentuh hati insan lain.

Bagaimana nak masuk dalam The Zone

Ada formula mudah yang para pengkaji berikan pedoman bagi membolehkan anda masuk ke dalam situasi khusyuk itu.

Katakan anda sedang melakukan kerja. Tak kisah apa saja urusan kerja, cari makan, bermain, layan hobi, bersembang dan apa saja yang boleh anda fikirkan.

Ada 3 keadaan yang boleh berlaku dalam apa saja urusan yang anda buat.

  • Senang sangat – Macam makan kacang saja, punyalah senang. Tak perlu fikir, tak perlu susah payah nak lakukannya.
  • Susah sangat – Terlalu sukar sampai anda terkebil-kebil. Terpaku tak bergerak sebab tak tahu nak mula kat mana atau tak tahu nak buat macam mana.

Saya kata ada 3 tadi kat atas tu, tapi sebab apa ada 2 sahaja? Sabar!, saya tahu. Sambung baca dulu. Yang ke-3 itu akan menyusul.

Jika anda buat salah satu dari 2 keadaan di atas, sampai bilapun tak akan masuk ke dalam The Zone.

Senang sangat sampai membosankan, atau susah sangat sampai putus asa, kedua-duanya tak membawa ke mana pun.

Jadi, untuk membolehkan anda masuk ke dalam Flow, perlu berada di tengah antara kedua-dua keadaan di atas. Sekali lagi, perlu berada dalam titik kesimbangan antara susah dan senang.

Itulah keadaan yang ke-3.

Perlu dilakukan supaya anda bergerak, ada kemajuan. Perlu rasa selesa dan tenang dan dalam masa yang sama, disuntik sedikit kesukaran yang mencukupi untuk mencabar kelainan dan memaksa otak sedar anda buat kerja.

Itulah yang saya rasa paling sesuai untuk dijadikan ukuran dalam memastikan bahawa anda sedang mengamalkan gaya hidup sederhana.

Sama juga seperti yang dah lama kita fahami, bahawa hidup sederhana itu adalah subjektif. Jadi tahap atau titik kesimbangan antara ‘tak senang sangat’ dengan ‘tak susah sangat’ itu berbeza-beza antara anda dengan saya.

Rumusannya, hidup sederhana adalah satu kehidupan yang tidak boleh statik. Ia perlu bergerak sedikit demi sedikit untuk pastikan perubahan demi perubahan berlaku.

Semua itu hanya mampu dicapai jika anda sentiasa pastikan diri berada dalam Keadaan no 3 tu.

Rumusan: Gaya hidup sederhana

  • Hidup sederhana membawa erti perlu menjalani hidup yang seimbang.
  • Oleh kerana dunia atau masa sentiasa bergerak, maka titik seimbang juga perlu sentiasa bergerak.
  • Hidup sederhana tidak statik terutamanya dalam urusan pembinaan diri. Faktor mencabar diri keluar dari keselesaan secara sedikit dan berpatutan akan menghalang kedudukan statik.

Harap anda faham tak apa yang saya cerita kat atas tu. Moga ia memberikan satu perspektif yang baru kepada takrifan gaya kehidupan sederhana buat anda sekarang.

Post a Comment

Previous Post Next Post